hero image

Blog

Fotografia profesională în social media

Project cover image

O imagine face cât o mie de cuvinte

O veche zicală chinezească spune: "O imagine face cât o mie de cuvinte." Sintagma a rămas actuală, a călătorit în timp și s-a transformat în realitate aplicată, dacă vreți.

Nu cred că e o surpriză faptul că toate dispozitivele moderne au o cameră foto atașată lor. Și nu orice camera, ci una performantă, capabilă să surprindă nuanțe. Comunicăm mult prin imagini și, mai mult decât atât, ne păstrăm amintirile în ele.

Dar cum se traduce această zicală pentru afacerile din zilele noastre?

Dacă până nu demult afacerile se derulau prin puterea cuvântului, piețele fiind înțesate de negustori care-și "promovau" marfa prin viu grai, acum lucrurile stau, ei bine, la fel. Promovăm folosindu-ne de cuvinte, dar le adăugăm și imagini, sub diferite forme.

Din poziția mea de social media manager, copywriter și content writer (adică scriitor în publicitate) văd foarte des modalități prin care cuvântul se îmbină cu imaginea și aduc, apoi, notorietate.

Cum așa?

O scurtă istorie a fotografiei în publicitate

Folosirea fotografiei ca mijloc de promovare nu e ceva recent.

Reclama tipărită a adus cu ea ceva inedit pentru acele vremuri, folosirea unor poze cu scopul de a promova un produs sau un serviciu. Acestea se combinau cu fraze atrăgătoare menite să te oprească din a răsfoi ziarul. La final ieșea ceea ce noi numim acum machete.

Tot acest proces a apărut în anii 1800, atunci când fotografia a putut fi printată alături de text pe paginile ziarelor și revistelor.

Cu toate acestea, dezvoltarea stilului de promovare prin intermediul unei fotografii realizate ca la carte nu era ieftin, iar publicațiile au optat pentru schițe și desene.

Pe măsură ce costurile cu organizarea unei ședințe foto și apoi imprimarea acestora pe mijloc tipărit au scăzut, a crescut notorietatea fotografiei în industria publicitară.

Folosirea fotografiei profesionale în publicitatea modernă

Rolul fotografiilor bine executate în publicitatea modernă e ușor de înțeles.

O fotografie atrage priviri, dezvăluie secrete și crează povești care sunt redate apoi prin cuvintele potrivite.

Detalii fine sunt destăinuite privitorului, și aceste detalii sunt extrem de importante în zone ale industriei unde e nevoie ca ele să fie evidențiate.

O reclamă pentru o geantă cu niște cusături impecabile nu ar avea nici un impact asupra consumatorului dacă imaginea nu ar fi fără cusur.

Fotografiile profesionale au depășit demult bariera financiară, iar în zilele noastre aproape orice antreprenor își permite o sesiune foto.

Rolul fotografiilor în social media

Dacă publicitatea convențională beneficiază din plin de fotografii realizate în studio, cum e cu social media?

Zona de rețele de socializare este în totalitate despre imagine și prezentare. Nu poți relaționa și socializa dacă nu expui părți din tine. Iar asta se aplică și afacerilor.

Dacă ai un filmuleț atrăgător, cu subiect captivant vei ispiti privitorul.

La fel e și cu imaginile bine formulate, bine închegate. Ele nu mai sunt opționale, sunt necesare unui business.

În relația mea cu clienții propun întotdeauna ședințe foto. Fie că ne referim la branding personal sau la promovare de produs, e nevoie ca ceea ce prezentăm cu scop comercial să fie ușor digerabil și să ne reprezinte (pe noi sau conceputul afacerii noastre).

Deseori ne simțim frustrați atunci când avem nevoie de imagini care să corespundă cu ce dorim să transmitem despre un brand și constatăm că nu le avem. Apelăm la site-uri de fotografii și sperăm să găsim ce dorim. De multe ori asta se traduce în timp mare pentru cercetare și costuri mai ridicate pentru client.

Deci, cu ce ne ajută fotografiile business?

Prima impresie

Atunci când iei contact cu un brand pentru prima data observi detalii importante – culori folosite, logo, modul în care ți se adresează și felul în care sunt prezentate produsele sau serviciile. Toate acestea fie te atrag, fie te lasă rece sau chiar îți provoacă repulsie. Fotografiile profesionale au rolul, printre altele, de a crea o primă impresie reală și pozitivă. Apoi, dacă promisiunea brandului este respectată depinde doar de modul în care antreprenorul își gestionează afacerea.

Mod de comunicare

Felul în care stabilim strategia de comunicare în social media trebuie să se reflecte în fotografiile pe care le afișezi. Dacă stabilim că folosim un ton prietenos, empatic, drăgălaș sau profesional, rece și impersonal se va regăsi și în ceea ce comunicăm vizual. Ce spunem și ce arătăm sunt interconectate, iar asta se va reflecta în modul în care publicul va privi afacerea ta.

Branding

Crearea imaginii de brand, personal sau nu, este un proces delicat, de lungă durată. Startul greșit poate să ducă la timp îndelungat de corectare a neregulilor. Fotografiile realizate profesional au rolul de a scoate în evidență esența ta și viziunea ta de business.

Emoție

Chiar dacă nu pare, un fotograf profesionist va putea suprinde emoția unei afaceri. Pentru că orice te-ar fi chemat pe calea antreprenoriatului se va regăsi în cine ești tu ca om. Emoția transmisă printr-o lentilă strabate, de cele mai multe ori, și ecranul laptopului sau telefonului, mai ales dacă fotografia este însoțită de cuvintele potrivite.

Storytelling

Auzim des acest termen în raport cu orice formă de promovare. Dar povestea există de când lumea și, la fel ca atunci când scriem, și atunci când fotografiem spunem o poveste. Fiecare brand are amprenta sa unică, diferită de a competitorilor, prin urmare o ședință foto adecvată va surprinde această esență și va spune publicului povestea.

Importanța echipei și planificării

Un lucru foarte important pentru buna desfășurare a planului de marketing post-ședință foto este echipa. Înainte de a contracta o ședință foto profesională discutați cu omul vostru de social media. El știe ce anume va posta, are planul făcut, știe cum și ce să comunice astfel încât brandul vostru să fie pus în valoare.

Împreună cu fotograful, social media managerul poate scoate tot ce e mai bun dintr-o ședință foto. Hai să-ți dau câteva exemple:

  • Planificarea unei ședințe foto este vitală pentru a ne asigura că lucrurile merg conform planului de marketing propus de echipă.
  • Planificare va ține cont de postările din viitor, nu doar de cele actuale.
  • Planificarea va lua în calcul strategia de marketing în ansamblul ei – unde și cum vor fi folosite imaginile, care sunt platformele pe care vor ajunge, ce soi de imagine trebuie – cu fundal cald, cu fundal rece, cu prim-plan, în echipă, landscape sau portrait, etc.
  • Buna planificare va ține cont de toate sugestiile omului de social media și va include fotografii cu potențial de viitor, nu ne gândim doar la ce se va întâmpla peste o lună sau două, ci luăm în calcul perioade mai lungi timp.

Beneficiile unei asemenea colaborări sunt multe, în special pentru brandurile care sunt la început de drum:

  • Vei avea mai multe fotografii din care poți alege pe viitor
  • Vei putea posta pe diferite platforme fără a te limita la anumite dimensiuni
  • Imaginile te vor reprezenta în fața publicului tău, în diferite ipostaze, ipostaze hotărâte în prealabil de echipa de marketing
  • Nu va fi nevoie de mai multe sesiuni foto, pentru că totul va fi deja planificat, iar asta va scuti bani din bugetul de marketing.

"Ține minte, povestea de succes a brandului tău poate începe cu imaginea potrivită alături de oamenii potriviti. Tot ce trebuie să faci este să îndrăznești să faci primul pas."

Anca Stir

Copy/content writer